Szkolny Program Profilaktyki
1. PODSTAWY PRAWNE SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
• Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 roku ratyfikowana przez Polskę 30 września 1991 r. (Dz. U. nr 120, poz. 526).
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. nr 78 poz. 483).
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty . (Dz. U. nr 67 poz. 329 z późniejszymi zmianami).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych Szkół . (Dz. U. nr 61 poz. 624).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego… (Dz. U. z 2002 nr. 51 poz. 458). Dla profilaktyki szkolnej rozporządzenie to jest jednym z najważniejszych przepisów.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych Szkół (Dz. U. z 2002 r. nr 10 poz. 96).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 r. nr 15 poz. 142).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 sierpnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, (…)(Dz. U. nr 67 poz. 759).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie zasad udzielania organizacji pomocy psychologicznej i pedagogicznej (Dz. U. z 2001 r. nr 13 poz. 110).
• Ustawa z 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. z 1997 r. nr 28 poz. 153, z późniejszymi zmianami).
• Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. nr 35, poz. 230, z późniejszymi zmianami, tekst jednolity z 27.4.2001).
• Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowie psychicznego (Dz. U. nr 111, poz. 535, z późniejszymi zmianami).
• Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. nr 10 poz. 55).
• Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z1997 r. nr 75 poz. 468, z późniejszymi zmianami).
• Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży przyjętego przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z 2003 r. nr 26 poz. 226).
• Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2000 – 2005
• Polska Deklaracja w Sprawie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie z grudnia 1995 r.
• Narodowy Program Zdrowia 1996 – 2005
• Statut Szkoły – SP nr 2 w Brześciu Kujawskim
• Szkolny Program Wychowawczy
Wstęp
Szkolny Program Profilaktyczny to ogół działań chroniących dzieci i młodzież przed zakłóceniami w rozwoju i interwencyjnych w sytuacji pojawiających się zagrożeń. Oddziaływania profilaktyczne mają szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży w okresie dorastania, który stanowi przejście od dzieciństwa do dorosłości. Jest to okres intensywnego rozwoju biologicznego, który prowokuje wiele zmian w osobowości człowieka. Występujący w tym czasie brak integracji powoduje, że młody człowiek jest podatny na zakłócenia i podejmowanie zachowań ryzykownych. Dlatego zadaniem profilaktyki szkolnej jest chronienie dzieci przed zagrożeniami, a także reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowanie zachowań ryzykownych.
Diagnoza środowiska szkolnego
Szkolny Program Profilaktyczny został utworzony w wyniku przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego. Diagnozy tej dokonano w oparciu o następujące narzędzia badawcze:
- ankieta dla uczniów
- ankieta dla rodziców
- obserwacja zachowania uczniów
- rozmowy z rodzicami i uczniami
- analiza frekwencji w dziennikach lekcyjnych, rodziców na zebraniach szkolnych
- wywiady z wychowawcami, nauczycielami i personelem szkoły
Przeprowadzona diagnoza posłużyła do ustalenia głównych obszarów zagrożenia. Znajomość tych obszarów i rozpoznanie ich w środowisku szkolnym i pozaszkolnym wskazują następujące obszary działań profilaktycznych w naszej szkole:
- Przeciwdziałanie przemocy i agresji
- Zapobieganie uzależnieniom od : papierosów, alkoholu, narkotyków.
- Zapobieganie uzależnieniom od komputera
- Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów
- Promocja zdrowego stylu życia
- Edukacja do życia w rodzinie
- Bezpieczeństwo w życiu codziennym
- Przeciwdziałanie nieporadności wychowawczej rodziców. Wspieranie uczniów w trudnej sytuacji materialnej
Program obejmuje treści i działania z zakresu profilaktyki skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Jest dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz środowiska lokalnego.
Cele Szkolnego Programu Profilaktycznego
Cele główne:
– ochrona ucznia przed zakłóceniami jego rozwoju – chronienie przed zagrożeniami i reagowanie na pojawiające się zagrożenia
– wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia
-kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych
Cele szczegółowe:
– wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do dokonywania właściwych wyborów w życiu
– kształtowanie umiejętności współżycia społecznego
– dostarczenie wiedzy o szkodliwości używek oraz o zagrożeniach jakie niosą ze sobą uzależnienia
– uświadomienie uczniom do czego służy komputer
– dostarczenie uczniom wiedzy o zagrożeniach wynikających ze spędzania zbyt długiego czasu przed komputerem i telewizorem
– uświadomienie uczniom korzyści płynących ze zdrowego stylu życia
– wzmacnianie więzi rodzinnych i odpowiedzialności za rodzinę
– rozwijanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami
– kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią
– zapewnienie wszechstronnej pomocy uczniom mającym trudności w nauce
– podniesienie motywacji do nauki
– doskonalenie umiejętności wychowawczej rodziców
– pogłębienie współpracy z rodzicami
Przeciwdziałanie przemocy i agresji
Zadania
– doskonalenie prawidłowych relacji w kontaktach z rówieśnikami
– uczenie szacunku wobec drugiej osoby
– wskazywanie różnorodnych dróg rozwiązywania problemów
– rozwijanie wzajemnej komunikacji jako alternatywy zachowań agresywnych
– wzmocnienie poczucia własnej wartości
– kształtowanie umiejętności kontroli własnych zachowań i panowania nad nimi
– uczenie dostrzegania mocnych stron u siebie i innych
– uświadomienie zagrożeń wynikających z agresji, np. okaleczenia
– pozyskiwanie rodziców do współpracy w celu wspólnych oddziaływań wychowawczych
Oczekiwane rezultaty
Uczeń:
– potrafi prawidłowo funkcjonować w grupie rówieśniczej
– potrafi nawiązywać kontakty z rówieśnikami prowadzące do konstruktywnych działań
– zna zasady właściwego komunikowania się
– dostrzega zasadność panowania nad emocjami w kontaktach z rówieśnikami
– rozpoznaje przyczyny dobrych u złych relacji z rówieśnikami
– jest świadomy konsekwencji jakie może ponieść za złe zachowanie
Sposób realizacji
– organizowanie zajęć sportowych
– angażowanie uczniów agresywnych w życie szkoły – udział w apelach
– pogadanki, rozmowy indywidualne i w grupie
– analiza ocen z zachowania
– analiza wpisów w zeszyt uwag
Zapobieganie uzależnieniem od: papierosów, alkoholu, narkotyków.
Zadania
– dostarczanie wiedzy na temat szkodliwości alkoholu, papierosów
– dostarczanie wiedzy na temat narkotyków i ich oddziaływania na organizm człowieka
– obalenie mitów dotyczących środków uzależniających
– wskazanie asertywności jako podstawy, dzięki której możemy zachować poczucie własnej wartości
– uświadomienie uczniom zagrożeń związanych z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych
– dostarczenie podstawowej wiedzy na temat istoty rodzajów i możliwości leczenia uzależnień
Oczekiwane rezultaty
Uczeń:
– zna skutki zdrowotne i społeczne zażywania środków uzależniających
– jest świadomy konsekwencji eksperymentowania w nałogach
– potrafi zachować się asertywnie
– wie na czym polega zdrowy styl życia
– umie zagospodarować czas wolny
– wie w jakich placówkach może uzyskać pomoc
Sposób realizacji:
– pogadanki na lekcjach przyrody i godzinach wychowawczych
– prelekcja pielęgniarki szkolnej
– gazetki, apele, rozmowy, dyskusje
– konkursy plastyczne – promowanie zdrowia
– uczestniczenie w kołach zainteresowań
Zapobieganie uzależnieniom od komputera i Internetu
Zadania
– dostarczenie wiedzy na temat zagrożeń fizycznych związanych z komputerem:
– wady postawy, wady wzroku, szkodliwość promieniowania elektromagnetycznego na organizm ludzki
– podniesienie świadomości rodziców na temat zagrożeń czyhających w Internecie
– pedagogizacja rodziców dotycząca tego uzależnienia
– wskazywanie atrakcyjnych sposobów spędzania wolnego czasu
Oczekiwane rezultaty
Uczeń:
– zna skutki zdrowotne wynikające z uzależnienia od komputera
– wie o zagrożeniach czyhających w Internecie
– wie jak spędzać wolny czas z korzyścią dla własnego zdrowia
Rodzice:
– znają zagrożenia związane z Internetem i rozmawiają o nich ze swoimi dziećmi
Sposób realizacji:
– pogadanki na lekcjach przyrody i godzinach wychowawczych
– konkursy czytelnicze
– uczestniczenie w kołach zainteresowań
– gazetki.
Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów
Zadania
– upowszechnianie aktywizujących metod nauczania
– rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
– umożliwianie zdobywania nowych umiejętności
– prezentowanie osiągnięć uczniów
– rozpoznanie problemów rozwojowych uczniów
– dostosowanie wymagań do możliwości edukacyjnych uczniów
Oczekiwane rezultaty:
Uczeń:
– ma większą motywację do nauki
– rozwija swoje zainteresowania i umiejętności
– umie rozpoznać swoje mocne strony
– dostrzega korzyści płynące ze zdobywania wiedzy
– osiąga lepsze wyniki w nauce
Sposób realizacji:
– organizowanie form doskonalenia zawodowego
– stosowanie metod aktywizujących
– nagradzanie uczniów za osiągnięcia i umiejętności
– dodatkowe zajęcia z poszczególnych przedmiotów
– organizowanie konkursów przedmiotowych, czytelniczych i sportowych
– apele, rozmowy i dyskusje
Promocja zdrowego stylu życia
Zadania
– uświadomienie znaczenia podstawowych nawyków higienicznych
– wskazywanie skutków nieprawidłowego odżywiania się
– propagowanie zasad prawidłowego odżywiania się
– ukazywanie roli ruchu i czynnego wypoczynku w zachowaniu zdrowia
– wyrabianie umiejętności organizowania wolnego czasu
– rozwijanie postaw sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu
– wskazywanie negatywnego wpływu gier komputerowych na rozwój, w tym efekty w nauce
– radzenie sobie w trudnych sytuacjach
Oczekiwane rezultaty
Uczeń;
– zna korzyści wynikające z przestrzegania higieny
– wie jakie skutki powoduje złe odżywianie
– zna zasady prawidłowego odżywiania się
– umie właściwie spędzać wolny czas
– potrafi zrównoważyć pracę umysłową z aktywnością fizyczną
– rozumie zagrożenia wynikające ze spędzania zbyt długiego czasu TV i komputerze.
Sposób realizacji
– pogadanki na lekcjach przyrody i godzinach wychowawczych
– wycieczki, gry i zabawy ruchowe
– wyjazdy na basen
– udział w zawodach i kołach zainteresowań
– spotkania z pielęgniarką
– przedstawienia i konkursy o tematyce promującej zdrowy styl życia
– udział w programie „Trzymaj formę”
Edukacja do życia w rodzinie
Zadania
– uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka
– podkreślenie znaczenia roli dziecka w budowaniu więzi rodzinnych
– wzbudzenie szacunku wobec nowego życia
– kształtowanie postawy życzliwości i wdzięczności dzieci wobec rodziców
– przygotowanie uczniów do przemian związanych z okresem dojrzewania
– podkreślenie zmian związanych z dojrzewaniem płciowym
– wzbudzenie akceptacji i szacunku dla zmieniającego się ciała
– uświadomienie uczniom prawa do własnej intymności
Oczekiwane rezultaty
Uczeń:
– rozumie znaczenie rodziny dla pełnego rozwoju człowieka
– jest świadomy własnej odpowiedzialności za życie rodzinne
– uświadamia sobie zjawisko poczęcia i jego znaczenie
– umie wyrazić rodzicom wdzięczność za ich dobroć i miłość
– umie określić, które zmiany w organizmie dotyczą dojrzewania płciowego
– uświadamia sobie, że człowiek ma prawo do własnej intymności
– umie reagować odmownie na zaczepki czy presje innych osób
Środki realizacji
– pogadanki, dyskusje na lekcjach wychowawczych do życia w rodzinie
– spotkania z pielęgniarką
– analiza artykułów z czasopism
– film dydaktyczny
Bezpieczeństwo w życiu codziennym
Zadania
– uwrażliwianie uczniów na skutki niebezpiecznych sytuacji
– wdrażanie do szybkiego i efektywnego działania w sytuacjach zagrożenia
– wdrażanie do przestrzegania znaków drogowych
– zapoznanie z zasadami ruchu drogowego
– kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z niektórych urządzeń elektrycznych oraz innych, z którymi się styka
– uwrażliwienie na niebezpieczeństwa tkwiące w życiu społecznym
– kształtowanie umiejętności zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z nieznajomymi – zapobieganie pedofili
– kształtowanie postaw bezpiecznego wypoczynku
– zapoznanie z zasadami ewakuacji
Oczekiwane rezultaty
Uczeń:
– wie jak zachować się w sytuacjach niebezpiecznych
– potrafi bezpiecznie przechodzić przez ulicę
– umie zachować się jako uczestnik ruchu drogowego
– umie bezpiecznie poruszać się na rowerze
– zna i przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych
– zna zasady ewakuacji
– zachowuje ostrożność w kontaktach z nieznajomymi
– potrafi być asertywnym w sytuacjach gdy ktoś namawia go do złego
– zna numery alarmowe
Sposób realizacji
– pogadanki na lekcjach wychowawczych i technice
– dyskusje
– spotkania z policją
– egzamin na kartę rowerową
Przeciwdziałanie nieporadności wychowawczej rodziców. Wspieranie uczniów w trudnej sytuacji materialnej
Zadania
– integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny
– ochrona praw dziecka w sytuacji niewydolności rodziny
– udzielanie pomocy pedagogicznej i psychologicznej rodzicom
– angażowanie rodziców do ścisłej współpracy wychowawczej ze szkołą
– monitorowanie potrzeb i oczekiwań wobec wychowawczo-profilaktycznych działań szkoły
– poprawa sytuacji materialnej rodziny
Oczekiwane rezultaty
– kształtowanie umiejętności wychowawczych rodziców
– rodzice mają zapewniony dostęp do specjalistycznej pomocy
– kształtowanie odpowiedzialności rodzicielskiej
– zapewnienie ciągłości i jednolitości oddziaływań wychowawczych
– aktywne uczestnictwo rodziców w działalności szkoły
– pozyskanie informacji na temat oczekiwań rodziców
Sposób realizacji
– indywidualne rozmowy
– spotkania z rodzicami ( klasowe, ogólnoszkolne)
– psychoedukacja z zakresu trudności szkolnych oraz wychowawczych
– współpraca z PPP
– organizacja uroczystości i imprez z udziałem rodziców i przy ich pomocy
– ankieta przeprowadzona wśród rodziców
– poprawa relacji uczeń- nauczyciel- rodzic
– objęcie uczniów programem „Wyprawka szkolna’
– uczniowie z rodzin o trudnej sytuacji materialnej korzystają z dożywiania wyjeżdżają na kolonie w czasie wakacji
– uczniowie i rodzice korzystają z pomocy MOPS-u
Spodziewane efekty:
- poprawa kultury języka i zachowań
- podniesienie świadomości występujących zagrożeń i sposobów zapobiegania im
- podniesienie poziomu poczucia bezpieczeństwa w szkole
- zmniejszenie zagrożenia sięgania przez uczniów po środki uzależniające
- podniesienie poziomu świadomego korzystania z komputera i Internetu
- podniesienie poziomu nawyków higienicznych
- promowanie przez uczniów zdrowego stylu życia
- nabycie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów
- uzyskanie poprawnych relacji interpersonalnych: uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel, nauczyciel – rodzic, dziecko – członkowie rodziny
- wzbogacenie wiedzy uczniów, rodziców i nauczycieli z zakresu profilaktyki
- wzrost kompetencji rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych
- korzystanie przez rodziców ze wsparcia profesjonalnych instytucji (Poradnia Psychologiczny – Pedagogiczna, MOPS, Policja)
Ewaluacja
Celem ewaluacji będzie sprawdzenie czy program profilaktyczny przyczynia się do pogłębiania wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie profilaktyki i czy zaspokaja ich potrzeby psychofizyczne. Czy podejmowane działania w naszej szkole osłabiają czynniki wpływające na występowanie zachowań ryzykownych oraz czy nastąpiło wzmocnienie czynników chroniących przed tymi zagrożeniami.
Ewaluacja pozwoli ocenić w jakim stopniu została osiągnięta efektywność proponowanych celów – osiągnięć uczniów.
Ewaluacja prowadzona będzie na bieżąco, przy użyciu odpowiednich narzędzi:
rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami, wywiady, ankiety ewaluacyjne, analizy dokumentacji9 zapisy w dziennikach lekcyjnych).
Uzyskane wyniki dostarczą informacji do oceny efektywności jakości programu.
Oceny tej dokonamy na posiedzeniu Rady Pedagogicznej podsumowującym rok szkolny 2013/2014.
Szkolny Program Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców i zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną
Program Profilaktyczny Zespołu Szkół nr 2
Opracowała mgr Małgorzata Najberg