EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Charakterystyka programu
2. Główne cele programu edukacji czytelniczej i medialnej
3. Cele szczegółowe
4. Metody i formy realizacji programu
5. Oczekiwane osiągnięcia
6. Treści nauczania
– Historia pisma, książki, prasy i przekazów medialnych.
– Wydawnictwa informacyjne, literatura popularnonaukowa, czasopisma.
– Katalogi, kartoteki.
– Proces porozumiewania się, jego składniki, kontekst społeczny.
– Komunikacja werbalna i niewerbalna; bezpośrednia i medialna.
– Funkcje i charakterystyka komunikatów medialnych.
– Media jako środki poznawania historii i współczesności.
– Gry gramatyczne, inscenizacje, teatr szkolny.
7. Ewaluacja
8. Bibliografia
WSTĘP
Edukacja czytelnicza i medialna należy do ważnych zadań szkoły podstawowej, ponieważ jej celem jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
We współczesnym świecie, w dobie rozwoju cywilizacji, nauki i kultury, niezbędna jest umiejętność szybkiego i racjonalnego czytania. Ta umiejętność pozwala człowiekowi na samodzielne zdobywanie wiedzy, jej przetwarzanie, a tym samym przyczynia się do wszechstronnego rozwoju jednostki. Środki społecznego przekazu odgrywają coraz większą rolę zarówno w życiu społecznym jak i indywidualnym, dlatego w proces uczenia się i wychowania powinna być włączona edukacja medialna. Jej zadaniem jest wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów
I. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program edukacji czytelniczej i medialnej jest przeznaczony do realizacji w klasach IV-VI.
Treści zawarte w programie są dostosowane do możliwości II poziomu edukacyjnego. Materiał zawarty w programie może być realizowany nie tylko przez nauczyciela bibliotekarza, ale także przez wychowawców i nauczycieli różnych przedmiotów.
Realizacja programu może odbywać się w postaci odrębnych zajęć np. lekcji bibliotecznych, konkursów, przedstawień, wycieczek do biblioteki, redakcji gazety.
Program daje uczniom możliwość pogłębienia wiedzy na temat komunikacji międzyludzkiej, kultury masowej, a także mass mediów. Program rozwija zainteresowania czytelnicze oraz umożliwia kształtowanie świadomego i krytycznego odbiorcy kultury masowej.
II. GŁÓWNE CELE PROGRAMU EDUKACJI CZYTELNICZEJ I MEDIALNEJ
1. Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów z wykorzystaniem różnych źródeł.
2. Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych.
3. Kształcenie umiejętności samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych.
4. Uświadomienie zależności między czytaniem, a bogaceniem słownictwa.
5. Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
6. Uświadomienie uczniom roli książki w życiu człowieka.
7. Przygotowanie do odbioru informacji rozpowszechnianych przez media.
8. Przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowej komunikacji (telewizji, komputerów, prasy itp.).
9. Kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu.
III. CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Dostarczenie wiedzy na temat historii pisma, książki, prasy i przekazów medialnych.
2. Objaśnienie pojęcia i korzystania z literatury popularnonaukowej.
3. Dostarczenie wiedzy na temat budowy katalogów i karty bibliotecznej.
4. Kształtowanie umiejętności korzystania z kartotek bibliotecznych.
5. Dostarczenie wiedzy na temat różnych typów znaków używanych w komunikacji międzyludzkiej.
6. Uwrażliwianie na dbałość o kulturę naszego języka.
7. Pogłębienie wiedzy na temat funkcji telewizji.
8. Uświadomienie wpływu mediów na zwyczaje, zachowanie i styl życia odbiorcy.
9. Kształtowanie umiejętności analizy zawartości telewizyjnego programu informacyjnego.
10. Kształtowanie umiejętności krytycznej analizy zawartości programowej stacji telewizyjnych.
11. Przekazanie podstawowych wiadomości na temat redagowania i podziału czasopism.
12. Zachęcanie do refleksji nad zawartością czasopism dla młodzieży.
13. Kształtowanie umiejętności dostrzegania różnic w przekazach prasowych dotyczących tego samego wydarzenia.
14. Dostarczenie wiedzy na temat najważniejszych cech przekazu radiowego i gatunków twórczości radiowej.
15. Nauczenie korzystania z wydawnictw informacyjnych bezpośrednich (słowniki, encyklopedie, informatory).
16. Zapoznanie z celami reklamy i sposobami wpływania na odbiorców reklam.
17. Kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu.
18. Podnoszenie umiejętności językowych i ortograficznych.
19. Wyrobienie nawyku kupowania książek i czasopism.
20. Kształtowanie umiejętności świadomego korzystania z różnorodnej oferty medialnej.
IV. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
Właściwy dobór metod ma istotny wpływ na realizację celów edukacji czytelniczej i medialnej. Edukacja ta odzwierciedla się w działaniu ucznia i nauczyciela, dlatego należy stosować różnorodne metody, pobudzające uczniów do działania i tworzenia.
Uzyskanie założonych celów edukacji czytelniczej i medialnej wymaga dostosowania właściwych metod, które zależą od:
- wieku uczniów
- wiedzy i umiejętności uczniów
- charakteru treści nauczania
- organizacji i doboru środków dydaktycznych.
W trakcie realizacji programu edukacji czytelniczej i medialnej będą stosowane następujące metody:
PODAJĄCE:
- pogadanka
- opowiadanie
- objaśnienie lub wyjaśnienie
AKTYWIZUJACE:
- dyskusja
- burza mózgów
- inscenizacja
- drama
PRAKTYCZNE:
- zajęcia praktyczne
PROGRAMOWANE:
- z użyciem komputera – prezentacja komputerowa
FORMY PRACY:
- indywidualna
- zbiorowa
Rodzaj wykorzystanej formy pracy będzie zależny od treści nauczania
V. OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
UCZEŃ:
- zna rodzaje pisma i materiałów pisarskich;
- nazywa części składowe zewnętrznej i wewnętrznej budowy książki;
- wie do czego służą katalogi biblioteczne;
- umie znaleźć w katalogu alfabetycznym i rzeczowym kartę biblioteczną potrzebnej książki;
- wyjaśnia pojęcie literatury popularnonaukowej;
- wie jak korzystać z literatury popularnonaukowej;
- umie dotrzeć do potrzebnej informacji zamieszczonej w słowniku, encyklopedii i informatorze;
- potrafi skorzystać z kartoteki bibliotecznej;
- nazywa różne typy znaków używanych w trakcie komunikacji międzyludzkiej;
- wyjaśnia, dlaczego język jest najdoskonalszym narzędziem porozumiewania się ludzi;
- rozumie, dlaczego niewłaściwe i niedopuszczalne jest używanie wulgarnych słów;
- wie, dlaczego należy dbać o kulturę naszego języka;
- wymienia sposoby komunikowania indywidualnego;
- wymienia środki masowego przekazu;
- potrafi wyjaśnić pojęcia „ nadawca ”, „ odbiorca ”, „ komunikat ”;
- potrafi krytycznie ocenić zawartość czasopisma dla młodzieży;
- zna najważniejsze informacje dotyczące historii prasy;
- potrafi zakwalifikować tytuły kilku gazet i czasopism do odpowiedniego rodzaju;
- wskazuje w tekście prasowym środki językowe mogące mieć wpływ na odbiór przekazu;
- posiada wiedzę na temat historii, filmu, radia, telewizji i internetu;
- potrafi ocenić zawartość programową stacji telewizyjnych
VI. TREŚCI NAUCZANIA
Problematyka uwzględniona w programie obejmuje następujące treści nauczania:
- Historia pisma, książki, prasy i przekazów medialnych.
Klasa IV:
* jak powstało pismo ?
* jak zbudowana jest książka ?
Klasa V:
* co warto wiedzieć o dawnych książkach ?
Klasa VI:
* historia prasy
* historia powstanie filmu, telewizji, internetu
- Wydawnictwa informacyjne, literatura popularnonaukowa, czasopisma.
Klasa V:
* jak korzystać z literatury popularnonaukowej ?
Klasa VI:
* czemu służą wydawnictwa informacyjne ?
* jakie czasopisma warto czytać ?
- Katalogi, kartoteki.
Klasa IV:
* do czego służą katalogi biblioteczne ?
Klasa V:
* co zawierają kartoteki biblioteczne ?
- Proces porozumiewania się, jego składniki, kontekst społeczny.
Klasa IV:
* jak ludzie porozumiewają się ?
* po co potrzebny jest nam język ?
Klasa V:
* dlaczego powinniśmy dbać o kulturę naszego języka ?
- Komunikacja werbalna i niewerbalna; bezpośrednia i medialna.
Klasa V:
* jak ludzie przekazują sobie wiadomości ?
* co trzeba wiedzieć o komunikowaniu zbiorowym ?
Klasa VI:
* kto mówi do nas poprzez środki masowego przekazu ?
* nadawca a odbiorca w mass-mediach
- Funkcje i charakterystyka komunikatów medialnych.
Klasa VI:
* po co potrzebna jest prasa ?
* słowo o filmie
* radio – królestwo wyobraźni
* co to są multimedia ?
- Media jako środki poznawania historii i współczesności.
Klasa IV:
* czy potrafimy wybierać w telewizji to co uczy ?
Klasa V:
* różnice między filmem fabularnym a dokumentalnym
Klasa VI:
* zawartość treściowa programów informacyjnych
* komu służy reklama ?
Klasa IV, V, VI:
* jak media wpływają na zwyczaje i zachowania ludzi ?
- Gry gramatyczne, inscenizacje, teatr szkolny.
Klasa IV, V, VI:
* przygotowanie i wystawienie różnych inscenizacji
* pasowanie na czytelnika
VII. EWALUACJA
Przeprowadzenie ewaluacji na poziomie poszczególnych klas ma na celu sprawdzenie, czy zajęcia przewidziane programem edukacji czytelniczej i medialnej przyczyniają się do pogłębienia wiedzy i nabywania umiejętności w zakresie tej edukacji. Ewaluacja dostarczy niezbędnych informacji do oceny wartości merytorycznych i metodycznych programu. Pozwoli ocenić co należy doskonalić lub zmienić, w jakim stopniu została osiągnięta efektywność proponowanych celów, czyli osiągnięć uczniów.
W zależności od osiągnięć uczniów należy stosować różnorodne narzędzia:
- ankiety ewaluacyjne
- rozmowy z uczniami i rodzicami
- konkursy
- obserwacja aktywności uczniów
- ćwiczenia praktyczne
- zaangażowanie uczniów w przygotowywanie przedstawień
Ewaluacja prowadzona będzie systematycznie i na bieżąco, a uzyskane wyniki będą analizowane i wykorzystane do oceny efektywności i jakości programu.
VIII. Bibliografia
- Andrzejewska, J. ( 1996 ) Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. Tom I, II. Warszawa : Wydawnictwa Różne Sowa Druk.
- Andrzejewska, J., Wojtysiak-Nitka, L. ( 2001 ) Projekt programu kursu edukacji czytelniczej i medialnej dla nauczycieli wszystkich typów szkół : (w tym nauczycieli bibliotekarzy). Biblioteka w Szkole, nr 12, s.1-3.
- Dąbrowska-Duda, M., Sławek, U. ( 2002 ) Edukacja czytelnicza i medialna w klasach IV-VI szkoły podstawowej: rozkład materiału nauczania. Propozycje rozwiązań dydaktycznych. Biblioteka w Szkole nr 1, s. 4-11.
- Grodecka, E., Sokołowska, H. ( 2000 ) Edukacja czytelnicza i medialna w szkole podstawowej i gimnazjum : poradnik dla nauczycieli realizujących ścieżki międzyprzedmiotowe. Lublin : Wydaw. Agencja ” Sukurs ”.
- Kąkolewicz, M., Pielachowski, J. ( 1999 ) Program nauczania edukacji czytelniczej i medialnej: szkoła podstawowa kl. IV-VI i gimnazjum kl. III. s.56. Poznań : Wydaw. EMPi2.
- Nęcka, Z. ( 1996 ) Komunikacja międzyludzka. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
- Sawicka, T. ( 1999 ) Edukacja medialna i czytelnicza: szkoła podstawowa IV-VI : poradnik : materiały pomocnicze dla nauczycieli. s.101. Toruń : Wydaw. Bea-Bleja.
- Stańko, A. ( 2000 ) Program edukacji czytelniczej i medialnej w szkole podstawowej (kl. IV-VI).Biblioteka w Szkole, s.1-14.
Małgorzata Najberg
EDUKACJA ZDROWOTNA
SPIS TREŚCI
Wstęp
- Charakterystyka programu
- Główne cele edukacji zdrowotnej
- Cele szczegółowe
- Oczekiwane osiągnięcia
- Metody i formy realizacji programu
- Treści nauczania:
– Higiena osobista i otoczenia
– Moje bezpieczeństwo i pierwsza pomoc
– Zdrowy styl odżywiania
– Ruch w życiu człowieka
– Zdrowie psychospołeczne
– Życie bez nałogów
7.Ewaluacja
8.Bibliografia
„Zdrowie jest zasobem na którym człowiek
opiera się w życiu codziennym,
a nie jedynie celem do którego dąży.”
Karta Ottawska
WSTĘP
Edukacja zdrowotna wchodzi w zakres działań edukacyjnych szkoły i stanowi ważny element, ponieważ skupia uwagę uczniów na jednej z najwyższych wartości człowieka jaką jest zdrowie . Jest procesem dydaktyczno- wychowawczym, w którym uczniowie uczą się jak żyć aby zachować zdrowie własne i innych oraz kształtuje umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Zdrowie jest warunkiem dobrej jakości życia, w tym osiągnięć szkolnych dlatego już od najmłodszych lat należy uczniom dostarczać wiedzy na temat co jest korzystne lub szkodliwe dla ich rozwoju psychofizycznego.
Dobre zdrowie fizyczne i samopoczucie uczniów sprzyjają motywacji do nauki i umożliwiają realizację celów.
I. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program edukacji zdrowotnej jest przeznaczony do realizacji w II etapie edukacyjnym czyli w klasach IV-VI.
Treści zawarte w programie są dostosowane do możliwości i poziomu psychofizycznego uczniów. Mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane w zależności od potrzeb uczniów i nauczycieli.
Realizacja programu może odbywać się w postaci odrębnych zajęć np. konkursy, przedstawienia lub w ramach nauczanych przedmiotów.
Program daje uczniom możliwość pogłębienia wiedzy w zakresie problematyki zdrowotnej oraz daje sposobność nabycia zdrowych przyzwyczajeń w kwestii ochrony zdrowia.
Program edukacji zdrowotnej kształtuje umiejętności i nawyki jak prawidłowo dbać o zdrowie własne i innych ludzi oraz uczy tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
II. GŁÓWNE CELE PROGRAMU EDUKACJI ZDROWOTNEJ
1. Przekazywanie wiedzy na temat zdrowia i zdrowego stylu życia.
2. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i innych ludzi.
3. Uświadomienie związku między sposobem odżywiania a zdrowiem.
4. Uświadomienie korzyści płynących z aktywności fizycznej.
5. Zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania.
6. Kształtowanie właściwych postaw w kontaktach z innymi ludźmi.
7.Ukazywanie współzależności pomiędzy stanem środowiska, a zdrowiem człowieka.
III. CELE SZCZEGÓŁOWE
- Pogłębienie wiedzy na temat higieny osobistej.
- Uświadomienie zależności między stanem zdrowia a utrzymaniu w czystości ciała i swojego otoczenia.
- Pogłębienie wiedzy na temat zasad bezpiecznego zachowania w szkole, na drodze, w czasie ferii i wakacji.
- Objaśnienie zasad bezpiecznego korzystania ze źródeł energii i urządzeń w gospodarstwie domowym.
- Dostarczenie wiedzy i ćwiczenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
- Objaśnienie podstawowych zasad dotyczących opatrywania ran kończyn, zatamowania krwawienia, udzielenia pomocy poparzonemu.
- Pogłębienie wiedzy o składnikach pokarmowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
- Omówienie zasad i sposobów przechowywania żywności, szczególnie łatwo psującej się.
- Wyjaśnienie zależności między niewłaściwym odżywianiem a chorobami cywilizacyjnymi.
- Pogłębienie wiedzy na temat wpływu ruchu na budowę i postawę ciała.
- Zwiększenie świadomości dotyczącej wpływu aktywności fizycznej na dobre samopoczucie i zdrowie.
- Uświadomienie znaczenia właściwej organizacji odrabiania lekcj oraz planowania wolnego czasu.
- Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu.
- Dostarczenie wiedzy na temat zachowań sprzyjających nawiązywaniu przyjaznych kontaktów z ludźmi.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania swoich mocnych i słabych stron.
- Wzbogacanie wiedzy o emocjach wpływie na kontakty międzyludzkie i zdrowie psychiczne.
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania sytuacji trudnych i radzenia ze stresem.
- Poszerzenie wiedzy na temat przyczyn i skutków palenia papierosów, nadużywania alkoholu oraz używania narkotyków.
- Kształtowanie właściwej postawy wobec osób niepełnosprawnych,chorych i w podeszłym wieku.
IV. OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
UCZEŃ:
- wyjaśnia zależności między stanem zdrowia a przestrzeganiem higieny;
- posiada wiedzę na temat higieny osobistej;
- wie na czym polega segregacja śmieci;
- zna zasady bezpiecznego zachowania w szkole, na drodze, w czasie ferii i wakacji;
- zna zasady bezpiecznego korzystania z energii i użytkowania sprzętu domowego;
- zna zasady udzielania pierwszej pomocy;
- wie jak udzielić pomocy przy drobnych urazach np. skaleczenie zwichnięcie, złamanie, poparzenie itp.;
- wymienia najważniejsze składniki pokarmowe niezbędne dla organizmu;
- wyjaśnia znaczenie owoców i warzyw dla prawidłowego funkcjonowania organizmu;
- zna skutki niewłaściwego odżywania;
- wie jak i gdzie należy przechowywać żywność;
- zna zagrożenia wynikające ze spożycia produktów zanieczyszczonych, nieświeżych;
- potrafi ułożyć jadłospis dla siebie i swoich najbliższych z uwzględnieniem zdrowych składników;
- rozumie znaczenie wpływu ruchu na budowę i postawę ciała;
- docenia znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia psychicznego i fizycznego;
- wymienia czynniki mające wpływ na sprawne odrabianie lekcji;
- potraf i ułożyć plan dnia z zachowaniem odpowiednich proporcji czasu na naukę, odpoczynek i sen;
- zna formy aktywnego czasu;
- nazywa podstawowe emocje;
- potrafi wskazać wpływ pozytywnych i negatywnych emocji na decyzję i zachowanie człowieka
- wie, że umiejętność panowania nad emocjami sprzyja nawiązywaniu kontaktów i dobremu samopoczuciu;
- zna swoje mocne i słabe strony;
- potrafi wskazać sytuacje trudne i sposoby ich unikania bądź rozwiązywania;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- wie co to jest uzależnienie;
- wymienia rodzaje uzależnień;
- rozumie związek między paleniem papierosów, nadużywaniem alkoholu, zażywaniem narkotyków a stanem zdrowia;
- zna skutki uzależnienia od komputera;
- potrafi zachować się właściwie wobec osób niepełnosprawnych, chorych i w podeszłym wieku;
- rozumie potrzebę ochrony zdrowia fizycznego i psychicznego
V. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
Dobór metod nauczania ma istotny wpływ na efektywnie prowadzony proces dydaktyczno-wychowawczy. Dlatego aby osiągnąć założone cele edukacji zdrowotnej należy stosować metody różnorodne metody, pobudzające uczniów do działania i tworzenia.
Uzyskanie oczekiwanych osiągnięć wymaga dostosowania metod do:
- wieku uczniów
- charakteru treści nauczania
- wiedzy i umiejętności uczniów
- doświadczeń życiowych uczniów
- organizacji i doboru środków dydaktycznych
Dlatego w trakcie realizacji programu będą stosowane następujące metody:
PODAJĄCE:
- pogadanka
- opowiadanie
- objaśnienie lub wyjaśnienie
PROBLEMOWE:
- aktywizujące:
- dyskusja dydaktyczna
- inscenizacja
- gry dydaktyczne
- burza mózgów
PRAKTYCZNE:
- pokaz
- zajęcia praktyczne
PROGRAMOWANE:
- z użyciem komputera
FORMY PRACY:
- indywidualna
- zbiorowa
Rodzaj wykorzystanej formy pracy będzie zależny od problematyki.
VI. TREŚCI NAUCZANIA
Problematyka uwzględniona w programie obejmuje następujące bloki tematyczne:
1. HIGIENA OSOBISTA I OTOCZENIA:
- higiena osobista a zdrowie
- dbam o czystość swojego otoczenia
- planuję rozkład dnia zgodnie z zasadami higieny
- segreguję śmieci
- 2.MOJE BEZPIECZEŃSTWO I PIERWSZA POMOC:
- bezpieczna szkoła, droga, ferie i wakacje
- źródła energii i urządzenia w gospodarstwie domowym
- zagrożenia trującymi środkami chemicznymi w gospodarstwie domowym i otoczeniu
- zasady udzielania pierwszej pomocy
- pierwsza pomoc w niektórych urazach
3. ZDROWY STYL ODŻYWIANIA
- moje zdrowie zależy od tego czym się odżywiam
- przechowywanie, przygotowywanie, i spożywanie pokarmów
- niedobór i nadmiar pokarmu – konsekwencje
- choroby spowodowane złym odżywianiem
4. RUCH W ŻYCIU CZŁOWIEKA
- aktywność fizyczna warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia
- ruch a prawidłowa budowa i postawa ciała
- organizacja pracy i czasu wolnego
- aktywne formy odpoczynku a zdrowie fizyczne i psychiczne
5. ZDROWIE PSYCHOSPOŁECZNE
- wzajemne porozumiewanie się
- wzbudzanie i okazywanie pozytywnych emocji
- radzenie sobie z negatywnymi emocjami
- normy społeczne a stosunki międzyludzkie
6. ŻYCIE BEZ NAŁOGÓW
- palenie tytoniu a zdrowie
- działanie alkoholu na organizm ludzki
- narkotykom nie !
- asertywność wobec używek
- racjonalne korzystanie ze środków masowego przekazu i komputera
VII. EWALUACJA
Celem ewaluacji będzie sprawdzenie, czy zajęcia przewidziane programem edukacji zdrowotnej do przyczyniają się do pogłębienia wiedzy i umiejętności uczniów i czy ich zaspakajają potrzeby psychofizyczne .
Ewaluacja pozwoli ocenić co w programie jest wartościowe, a co należy doskonalić lub zmienić, w jakim stopniu została osiągnięta efektywność
proponowanych celów – osiągnięć uczniów.
Narzędzia służące do ewaluacji:
- rozmowy z uczniami i rodzicami;
- obserwacje;
- testy;
- ankiety ewaluacyjne;
- konkursy;
- zaangażowanie uczniów w organizację imprez;
- wspólne przygotowywanie zdrowych potraw.
Ewaluacja prowadzona będzie na bieżąco, a uzyskane wyniki dostarczą informacji do oceny efektywności i jakości programu.
Małgorzata Najberg
PROGRAM
KSZTAŁTOWANIE I ROZWIJANIE
POSTAW PROZDROWOTNYCH
CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE
Cel główny
Kształtowanie i rozwijanie postaw prozdrowotnych. Uwrażliwienie uczniów na problem wpływu trybu życia na zdrowie człowieka.
Cele szczegółowe
- Kształtowanie prawidłowej, harmonijnej postawy ciała poprzez właściwy dobór ćwiczeń oraz poprawność przyjmowania różnorodnych pozycji w ćwiczeniach i czynnościach całego dnia.
- Budzenie troski o zdrowie własne i kolegów.
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami higieny w życiu codziennym.
- Wdrażanie do prawidłowego ubierania się w zależności od pory roku i pogody.
- Wdrażanie do właściwego odżywiania się.
- Zapoznanie z podstawowymi grupami pokarmów i ich znaczeniem w codziennym odżywianiu.
- Kształtowanie nawyku dbania o zęby i właściwą ich higienę.
- Kształtowanie postaw związanych z czynnym wypoczynkiem.
TREŚCI NAUCZANIA
Program prozdrowotny jest skorelowany pod względem treści z programem zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III.
W klasach młodszych uczniowie poznają podstawowe zasady odżywiania i zasady higieny osobistej.
W naszej szkole organizowane są różne działania prozdrowotne, które z powodzeniem będą wspierać i uzupełniać realizację niniejszego programu. Są to min.: fluoryzacja zębów, okresowe badania uczniów mające na celu wyłonienie dzieci z wadami postawy.
Tematyka zajęć:
- Jak unikać wad postawy?
- Wartości odżywcze owoców i warzyw.
- Dbam o swoje zdrowie, czynnie wypoczywam.
- Jaki wpływ ma odżywianie na moje zęby?
- Jak myć zęby?
- Dbam o higienę osobistą.
- Wywiad ze stomatologiem.
- Wywiad z lekarzem, pielęgniarką.
- Przygotowanie zdrowych kanapek.
- Jakie produkty należy jeść, aby zachować zdrowie?
- Jak się ubierać?
REALIZACJA TREŚCI NAUCZANIA
Treści programu będą realizowane w ramach zajęć zintegrowanych (raz na dwa tygodnie), zajęć ruchowych oraz zajęć korekcyjnych.
Zajęcia będą obejmowały następujące rodzaje edukacji:
- Polonistyczną – czytanie tekstów związanych z tematyką programu, układanie rymowanek i przepisów.
- Ruchową – dobór ćwiczeń związanych z wadami postawy.
- Plastyczną- wykorzystane technik plastycznych do realizacji celów programu.
- Muzyczną- nauka piosenek o tematyce zdrowotnej.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
W osiąganiu celów program zostały wzięte pod uwagę cechy rozwoju dzieci pierwszego etapu kształcenia. Dominuje u nich myślenie konkretno-obrazowe, niska jest zdolność dłuższej koncentracji. Dlatego też stosowane metody powinny być różnorodne oraz umożliwić aktywność psychofizyczną uczniów.
Wykorzystamy następujące metody:
- Czytanie z podziałem na role
- Drama
- Praca z tekstem
- Wywiady
- Wycieczki
- Własnoręczne sporządzenie kanapek
- Uzupełnianie i kolorowanie rysunków
- Zajęcia praktyczne
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- Uczeń zachowuje właściwą postawę ciała podczas pracy na lekcji i w innych sytuacjach życiowych.
- Rozumie potrzebę dbania o higienę osobistą.
- Chętnie odwiedza stomatologa szkolnego.
- Zna podstawowe grupy produktów żywnościowych.
- Potrafi prawidłowo myć zęby.
- Wie, jaki wpływ ma właściwe odżywianie na stan uzębienia i na zdrowie.
- Preferuje czynny wypoczynek.
- Potrafi przygotować proste i zdrowe kanapki.
- Zna pracę lekarza i stomatologa.
- Zna czynniki, które negatywnie wpływają na jego zdrowie.
- Ubiera się stosownie do pogody i pory roku.
- Myje ręce przed jedzeniem i po korzystaniu z toalety.
EWALUACJA
Podczas realizacji programu prowadzone będzie monitorowanie i ocenianie wysiłków uczniów, stopnia opanowania wiedzy i umiejętności.
Elementem ewaluacji będzie;
- Ankieta przeprowadzona wśród uczniów. Wyniki posłużą do oceny stopnia realizacji celów programu.
- Wywiad ze stomatologiem mając na celu ocenę stopnia korzystania uczniów z gabinetu w szkole.
- Ocena stopnia uczestnictwa uczniów w zawodach sportowych organizowanych w szkole.
- Obserwacja uczniów w szkole.
UWAGI KOŃCOWE
Realizacja programu kształtowanie i rozwijanie postaw prozdrowotnych ma szerokie walory dydaktyczno-wychowawcze dzięki postawionym celom.
Spełnia rolę porządkującą i spajającą treści prozdrowotne realizowane w klasach młodszych. Wpływa więc na podniesienie jakości pracy w szkole. Pobudza uczniów do postaw prozdrowotnych , uwrażliwia na potrzebę zdrowego stylu życia.
Program ma na celu niszczenie błędnych nawyków wśród dzieci, a także likwidację strachu przed stomatologiem czy lekarzem. Dzieci powinny wiedzieć, że ich zdrowie w bardzo dużej części zależy od nich.
Katarzyna Stępczyńska
PROGRAM
KSZTAŁTOWANIA I ROZWIJANIA
ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH
dla uczniów III klasy szkoły podstawowej
Cele główne:
Kształtowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych, wyzwalanie postaw kreatywnych i krytycznych, uwrażliwianie na wartość literatury pięknej.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie czytania głośnego i cichego ze zrozumieniem;
- analiza literackiego świata przedstawionego;
- interpretacja utworu literackiego;
- twórcze rozwiązywanie sytuacji problemowych;
- krytyczna postawa wobec utworu literackiego;
- umiejętność stawiania pytań do tekstu.
Materiał edukacyjny
Dział programowy |
Zadania dydaktyczne |
Przewidywane osiągnięcia uczniów |
Kształcenie literackie
Czytanie ze zrozumieniem
Technika czytania
|
1. Praca z literaturą, której świat przedstawiony jest bliski doświadczeniom i przeżyciom współczesnego czytelnika – Problematyka współczesnej rzeczywistości.
2. Ukierunkowany przez uczniów wybór literatury do pracy samodzielnej i przygotowanie jej do prezentacji na zajęciach.
3. Wspólna analiza świata przedstawionego utworu literackiego:
4. Formułowanie pytań do tekstów mających na celu precyzyjne określenie tematyki analizowanych utworów.
5. Interpretacja utworu literackiego:
6. Twórcza ekspresja:
7. Konkursy na artystyczne czytanie wybranych fragmentów. |
– wybiera i czyta krótkie opowiadania spoza kanonu lektur;
– definiuje pojęcia dotyczące świata przedstawionego literatury; – wypowiedzi ilustruje cytatami z tekstu;
– rozróżnia elementy fantastyczne i realistyczne;
– charakteryzuje bohaterów; – wskazuje wątki i motywy literackie; – wyodrębnia zdarzenia składające się na akcję i fabułę literacką;
– precyzyjnie formułuje pytania i zadania do analizowanego tekstu; – udziela na nie odpowiedzi, uzasadnia swój sąd;
– ilustruje wybrane elementy świata przedstawionego przy pomocy mimiki, form teatralnych, plastyki i muzyki; – rozróżnia fikcję literacką; zna elementy recenzji, pisze recenzję; – przygotowuje prezentację przeczytanych utworów literackich; – wyraża tematykę utworu literackiego poprzez różne formy ekspresji; – wygłasza tekst z pamięci z uwzględnieniem interpretacji głosowej (barwa uczuciowa, intonacja, tempo, dykcja, itp.) – pisze i plastycznie opracowuje książeczkę;
– artystycznie czyta tekst; – ocenia pracę swoją i innych; układa pytania i zadania do tekstu; – czyta tekst z uwzględnieniem interpretacji głosowej.
|
Ocena i ewaluacja programu
Realizacja treści opracowanego przeze mnie programu przyczyniła się w znacznym stopniu do zwiększenia czytelnictwa wśród uczniów, sięgania przez nich po propozycje spoza kanonu lektur, poza tym wyzwoliła twórczą ekspresję.
Katarzyna Stępczyńska